Cara meramal penunjuk perniagaan

Dalam mana-mana perniagaan, terdapat keperluan untuk meramalkan penunjuk aktiviti utama: volum jualan, jangkaan keuntungan, bilangan petunjuk daripada borang pesanan panggilan atau pelawat kedai. Dalam artikel itu, saya menerangkan cara mudah dan cepat untuk meramalkan penunjuk sedemikian, berdasarkan data minimum untuk tempoh sebelumnya.

Sebelum meneruskan penerangan kaedah, adalah perlu untuk memahami intipati ramalan. Ramalan bukanlah nilai tepat penunjuk pada masa hadapan, ia adalah bar tertentu yang perlu dicapai. Atau, jika ramalan itu mengecewakan, dorongan untuk mencari penyelesaian baharu untuk mengelakkan arah aliran negatif. Tidak cukup dengan hanya mengira penunjuk masa depan dan mengharapkan jumlah yang sama, ramalan adalah asas untuk menetapkan matlamat dan mungkin satu-satunya cara (selain ramalan dan wanging) untuk mengelakkan ketidakpastian pada masa hadapan.

Apakah kaedah aliran linear? Cara meramal penunjuk perniagaan

Saya rasa semua orang sudah Senarai E-mel Industri biasa dengan konsep “trend”. Aliran ialah ketetapan kenaikan atau penurunan penunjuk dalam dinamik. Jika anda membina model yang menerangkan fenomena ini, anda mendapat alat ramalan yang agak mudah dan sangat mudah yang tidak memerlukan pengiraan yang rumit dan masa yang dihabiskan untuk menyemak kepentingan dan kecukupan faktor yang mempengaruhi.

Model aliran linear adalah yang paling mudah, paling intuitif dan paling biasa. Ia menerangkan perubahan seragam penunjuk dari semasa ke semasa. Sesiapa sahaja boleh mengendalikan trend linear, cukup untuk mengetahui cara menggunakan formula Excel standard.Analisis dan pembangunan diri yang berterusan. Saya yakin bahawa orang mampu melakukan lebih daripada yang mereka bayangkan. “Jika anda benar-benar mahu, anda boleh terbang ke angkasa lepas,” adalah moto hidup saya, yang berjaya saya gunakan di tempat kerja. Apa perasaan anda, Elon Musk.

Persamaan arah aliran mempunyai bentuk berikut .

  • y ialah jujukan nilai yang kami analisis (contohnya, jualan mengikut bulan);
  • x — nombor tempoh (nombor siri bulan);
  • a – titik persilangan dengan paksi pada graf (tahap minimum);
  • b ialah nilai yang mana nilai seterusnya bagi siri masa dinaikkan.

Dalam artikel ini, kami akan mempertimbangkan pelbagai kaedah untuk mengira arah aliran linear menggunakan fungsi dan contoh Excel terbina dalam. Dan kami juga akan mengambil kira indeks kemusim semasa mengira nilai ramalan.Untuk kejelasan, saya cadangkan beralih segera ke Excel atau Google Spreadsheets, yang fungsinya lebih daripada mencukupi untuk kaedah ini.

Pengiraan arah aliran linear menggunakan fungsi LINEIN

Senarai E-mel Industri

Kaedah yang paling visual untuk memahami mekanik pengiraan.Di sebelah kanan, kami akan menambah lajur untuk mengira nilai aliran dan indeks kemusim yang dipilih sebagai faktor pengaruh tambahan.Mari cari nilai parameter a dan b menggunakan fungsi LINEAR, di mana parameter pertama fungsi adalah julat nilai y, yang kedua ialah julat nilai x. Masukkan 1 dan 0 dalam parameter ketiga dan keempat, masing-masing:

Nota untuk mereka yang bekerja dalam Excel: untuk mengira 2 pekali trend linear (a) dan (b) sekaligus, anda perlu meletakkan kursor dalam sel dengan formula, pilih yang di sebelahnya di sebelah kanan dan tekan Kekunci F2, kemudian tekan CTRL + SHIFT + ENTER pada masa yang sama . Helaian Google mengendalikan ini secara lalai.

Jika anda berpendapat bahawa Kio estas gradigita matematiko Rank math pengiraan dalam cara pertama adalah panjang, anda boleh menggunakan fungsi TREND dan RAMALAN, yang dengan serta-merta mengira nilai aliran untuk tempoh akan datang.

Nota. Kami berkenalan dengan fungsi LINEN atas sebab tertentu, anda akan melihatnya kemudian.Nota untuk mereka yang bekerja dalam Excel. Untuk mengira nilai aliran bagi keseluruhan julat masa, pilih julat sel yang sama dengan julat dengan nilai X baharu, dengan formula dalam sel pertama dan tekan kekunci F2, kemudian kekunci CTRL + SHIFT + ENTER.

Bagaimanakah ramalan nilai trend boleh diperbetulkan?

Kadangkala terdapat keperluan youtube user untuk membuat pelarasan pada nilai ramalan. Ini berlaku, sebagai contoh, jika anda tidak berpuas hati dengan unjuran pertumbuhan dan pada masa yang sama anda memahami bahawa terdapat faktor yang akan mempengaruhinya (kempen pengiklanan, pengembangan rangkaian jualan, dll.Ia adalah mungkin untuk melaraskan nilai masa depan arah aliran. Ia agak mudah untuk melakukan ini, berdasarkan pengiraan dengan cara pertama, menggunakan fungsi LINEN.

Kita boleh mempengaruhi parameter a dan b persamaan linear y = a + bx, dengan itu mengubah nilai:

  • jika kita menukar nilai “a” arah aliran linear, maka tahap arah aliran berubah (ia meningkat selari);
  • jika kita menukar nilai “b” arah aliran linear, maka kita meningkatkan cerun arah aliran;

Oleh itu, kita boleh menukar cerun dan tahap aliran, secara berasingan dan serentak ( butiran lanjut dalam contoh .

Persamaan arah aliran linear ialah y=ax+b, dengan y ialah volum jualan dan x ialah bulan.Untuk mengira ramalan jualan untuk satu bulan, adalah perlu untuk mendarabkan purata bilangan jualan selama tiga bulan dengan purata pekali bermusim sehingga tiga bulan.

Persamaan garis arah aliran ialah formula yang mencari garis yang sesuai dengan titik data. Nilai kebolehpercayaan anggaran (R^2) mengukur kebolehpercayaan garis arah aliran. Semakin hampir R2 kepada 1, lebih baik garis aliran sesuai dengan data.Jika anda perlu menambah garis min mendatar pada carta bar dalam Excel, anda biasanya perlu menambah lajur min pada data asal, kemudian tambahkan  carta untuk siri data tambahan baharu.Pertanyaan popular: cara mengira arah aliran, ramalan linear, cemerlang trend linear, formula arah aliran linear, ramalan linear ialah, cara mengira garis aliran.

Penganalisis web dengan pendidikan ekonomi dan semangat kreatif. Pakar Google Analitis dan Google Tag Manager yang diperakui. Jaya menyelesaikan kes yang menarik dan kompleks menggunakan bahasa R dan JavaScript. Jaya mencipta papan pemuka yang jelas, bermaklumat dan kreatif dalam DataStudio dan PowerBI. Saya berada dalam proses pembelajaran.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *